jawa 23 mustang
Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. Od roku 1966 kupovala od Jawy italská firma ItalJet podvozky a motory z typu 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu s názvem Mustang. Protože byl základní požadavek, využití součástkové základny pionýra, splněn a vhodný motocykl byl už vyráběn, přišlo na řadu jednání s firmou ItalJet. Považské strojírny se rozhodly pro výrobu vlastní tvarově a velikostně trochu pozměněné nádrže, další díly jako sedadlo, kastlík na nářadí a přední světlomet použily italské. Blatníky byly přizpůsobeny z Jawy 90 (ve výrobě od roku 1967). Podvozek byl upravený typ 20. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek, pojmenovaný rovněž Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: "Probůh, to je nějaký nedodělaný" (i přesto se stal později velmi oblíbeným a žádaným).
Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italemmezeta řadu komponentů z dovozu (světlomety, kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světloet Aprillia byl krátce po uvedení do výroby nahrazen upraveným světlometem z Jawy 90 (s integrovaným přepínačem a hranatým tachometrem).
I když podnět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz.
V roce 1969 byl Mustang vyráběn již pouze z tuzemských součástek a byl k dostání i na našem trhu. Dostal nový lichoběžníkový kastlík na nářadí a sedadlo bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90.
Jeho vzhled měl na první pohled blíže k "velkým" motocyklům. Největší změnou oproti "pionýrům" byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl až na několik úchytů shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.
Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1983, kdy uzavřel jejich výrobu.
Technické údaje:
Motor | |
Motor | ležatý dvoudobý jednoválec |
Chlazení | vzduchem |
Vrtání | Ø 38 mm |
Zdvih | 44 mm |
Zdvihový objem | 49,8 cm 3 |
Kompresní poměr | 9,2 : 1 |
Největší výkon | 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min. |
Rozvod | pístem |
Mazání | směs 30 : 1 |
Karburátor | Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38) |
Zapalování | setrvačníkový magnet PAL |
Světelný výkon zapalování | 20 W (od roku 1975 30W) |
Zapalovací cívka | 8 V |
Zapalovací svíčka | PAL 14-8R |
Předstih zážehu | 1,6 - 1,9 |
Vzdálenost kontaktů přerušovače | 0,4 mm |
Převodové ústrojí | |
Převodovka | třístupňová |
Spojka | dvoulamelová v olejové lázni |
Primární převod - poměr | 2,43 : 1 (14/34 zubů) |
Primární převod - řetěz | válečkový řetěz (ČZ - Favorit 3/8" x 3/8" - 44 článků) |
Sekundární převod - poměr | 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55) |
Sekundární převod - řetěz | válečkový řetěz (12,7×5,2 - 109+1 článek) |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozvor | 1165 mm |
Celková šířka | 600 mm |
Maximální výška | 930 mm |
Celková délka | 1780 mm |
Světlost | 120 mm |
Hmotnost | 65 kg (bez paliva) |
Užitečná hmotnost | 160 kg |
Výkony | |
Největší rychlost | 60 km/h |
Největší stoupavost | 25 % |
Průměrná spotřeba paliva | 3,3l/100 km 3,2l/100 km při plném zatížení |
Výroba | |
Výroba: | 1969 - 1982 |