Jawa 555

V červenci roku 1958 se do prodeje dostal nový typ 555, který byl inovací úspěšného typu 550. První prototypové studie tohoto modelu byly vyvinuty Vývojem motorových vozidel (VMV) v Závodech 9. Května n.p. Jawa v Praze, typ 555 byl ale stejně, jako jeho předchůdce vyráběn na Slovensku. Vývojovým oddělením Považských strojíren byl prototyp z velké části přepracován a v počtu tří kusů (výroba) byl poprvé představen veřejnosti na čtvrtém Brněnském veletrhu v srpnu 1957 (fotka výlohy s prototypem).

Číslování začalo výrobním číslem 150 000, vyrobeno bylo podle dobových materiálů celkem 327 320 kusů. Schválení motocyklu do provozu bylo: 17.1.1958 č.j. 5.079/58.

Technické údaje:

Motor
Motorležatý dvoudobý jednoválec
Chlazenívzduchem
VrtáníØ 38 mm
Zdvih44 mm
Zdvihový objem49,8 cm 3
Kompresní poměr6,6 : 1
Největší výkon2,2 k (1,62 kW)/5500 ot/min.
Rozvodpístem
Mazánísměs 20 : 1
KarburátorJikov 2914 Hz
Zapalovánísetrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování20 W
Zapalovací cívka6 V
Zapalovací svíčkaPAL 14-5 RZ
Předstih zážehu2,8 - 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače0,33 - 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovkatřístupňová
Spojkalamelová v olejové lázni
Primární převodválečkovým řetězem 2,43 : 1 (9,5×5,8 - 44 článků)
Sekundární převodválečkovým řetězem 4,23: 1 (12,7×5,2 - 111+1 článek)

Rozměry a hmotnosti
Rozvor1165 mm
Celková šířka560 mm
Maximální výška935 mm
Celková délka1780 mm
Světlost132 mm
Hmotnost58 kg
Užitečná hmotnost130 kg
Výkony
Největší rychlost60 km/h
Největší stoupavost30 %
Průměrná spotřeba paliva1,9l/100 km
Výroba
Výroba1958 - 1963

 

Kontakt