Jawa 550
Započetí výroby Jawy 50 typu 550 Pionýr
Po ukončení ověřovacích zkoušek nulté série bylo rozhodnuto o několika konstrukčních změnách. K nim patřila i změna technologie výroby bloku a skříně motoru. První motory měly hliníkové bloky a skříň litou ještě do písku, poté byla tato technologie nahrazena tlakovými formami. K dalším konstrukčním úpravám provedeným vývojovým kolektivem, ve srovnání s typem 359, patřilo vedle zrušení pedálového převodu a jeho nahrazením nožním startérem zesílení zavěšení zadního blatníku nebo úprava předního světlometu zabudováním dálkového světla. Konstrukční změny se dotkly i karburátoru. Ten byl původně bez proplavování, později byl vybaven pumpičkou obohacování palivové směsi. Změněna byla i poloha jeho osazení, když byl z pravé strany stroje přesazen na levou. Na zadním blatníku vystřídala jedno odrazové sklíčko svítilna s osvětlením evidenční značky. Ještě později došlo k přepracovávání nevyhovujícího vypínání spojky za jinou konstrukci.
V prvních měsících výroby bylo vyčítáno motocyklu mnoho nedostatků způsobených velice rychlým zavedením výroby. Během prvního roku výroby bylo vylepšeno mnoho věcí, například páka zadní brzdy byla zesílena prolisovaným žebrem, řadící páka byla zdokonalena, řadící automat byl vylepšen, aby snesl i nešetrné zacházení a plechy pod sedlem byly lépe tvarovány a zesíleny výztužnými rýhami. Celkem bylo provedeno asi 50 změn, znamenajících zdokonalení výrobku. Sympatické bylo řešení ředitele Beňačka provést likvidaci všech závad a nedostatků na již dodaných strojích v rámci garančních oprav.
Technické údaje:
Motor | |
Motor | ležatý dvoudobý jednoválec |
Chlazení | vzduchem |
Vrtání | Ø 38 mm |
Zdvih | 44 mm |
Zdvihový objem | 49,8 cm3 |
Kompresní poměr | 6,6 : 1 |
Největší výkon | 1,5k (1,1 kW)/5000 ot/min. |
Rozvod | pístem |
Mazání | směs 20 : 1 |
Karburátor | Jikov 2912, jednoduchý tlumič a čistič sání |
Zapalování | setrvačníkový magnet PAL |
Zapalovací cívka | 6 V |
Zapalovací svíčka | PAL 14-5 RZ |
Předstih zážehu | 2,8-3,1 mm |
Vzdálenost kontaktů přerušovače | 0,4 mm |
Převodové ústrojí | |
Převodovka | třístupňová |
Primární převod | válečkovým řetězem 2,43 : 1 |
Sekundární převod | válečkovým řetězem 4,23: 1 |
Spojka | lamelová v olejové lázni |
Rozměry a hmotnosti | |
Rozvor | 1165 mm |
Celková šířka | 600 mm |
Maximální výška | 936 mm |
Celková délka | 1770 mm |
Světlost | 144 mm |
Hmotnost | 54 kg |
Užitečná hmotnost | 130 kg |
Výkony | |
Největší rychlost | 45 km/h |
Největší stoupavost | 32 % |
Průměrná spotřeba paliva | 1,5l/100 km |
Výroba | |
Výroba | 1955 - 1958 |