Jawa 550

Započetí výroby Jawy 50 typu 550 Pionýr

Jawa 50 typ 550 PionýrPo ukončení ověřovacích zkoušek nulté série bylo rozhodnuto o několika konstrukčních změnách. K nim patřila i změna technologie výroby bloku a skříně motoru. První motory měly hliníkové bloky a skříň litou ještě do písku, poté byla tato technologie nahrazena tlakovými formami. K dalším konstrukčním úpravám provedeným vývojovým kolektivem, ve srovnání s typem 359, patřilo vedle zrušení pedálového převodu a jeho nahrazením nožním startérem zesílení zavěšení zadního blatníku nebo úprava předního světlometu zabudováním dálkového světla. Konstrukční změny se dotkly i karburátoru. Ten byl původně bez proplavování, později byl vybaven pumpičkou obohacování palivové směsi. Změněna byla i poloha jeho osazení, když byl z pravé strany stroje přesazen na levou. Na zadním blatníku vystřídala jedno odrazové sklíčko svítilna s osvětlením evidenční značky. Ještě později došlo k přepracovávání nevyhovujícího vypínání spojky za jinou konstrukci.

V prvních měsících výroby bylo vyčítáno motocyklu mnoho nedostatků způsobených velice rychlým zavedením výroby. Během prvního roku výroby bylo vylepšeno mnoho věcí, například páka zadní brzdy byla zesílena prolisovaným žebrem, řadící páka byla zdokonalena, řadící automat byl vylepšen, aby snesl i nešetrné zacházení a plechy pod sedlem byly lépe tvarovány a zesíleny výztužnými rýhami. Celkem bylo provedeno asi 50 změn, znamenajících zdokonalení výrobku. Sympatické bylo řešení ředitele Beňačka provést likvidaci všech závad a nedostatků na již dodaných strojích v rámci garančních oprav.

Technické údaje:

Motor
Motorležatý dvoudobý jednoválec
Chlazenívzduchem
VrtáníØ 38 mm
Zdvih44 mm
Zdvihový objem49,8 cm3
Kompresní poměr6,6 : 1
Největší výkon1,5k (1,1 kW)/5000 ot/min.
Rozvodpístem
Mazánísměs 20 : 1
KarburátorJikov 2912, jednoduchý tlumič a čistič sání
Zapalovánísetrvačníkový magnet PAL
Zapalovací cívka6 V
Zapalovací svíčkaPAL 14-5 RZ
Předstih zážehu2,8-3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovkatřístupňová
Primární převodválečkovým řetězem 2,43 : 1
Sekundární převodválečkovým řetězem 4,23: 1
Spojkalamelová v olejové lázni

Rozměry a hmotnosti
Rozvor1165 mm
Celková šířka600 mm
Maximální výška936 mm
Celková délka1770 mm
Světlost144 mm
Hmotnost54 kg
Užitečná hmotnost130 kg
Výkony
Největší rychlost45 km/h
Největší stoupavost32 %
Průměrná spotřeba paliva1,5l/100 km
Výroba
Výroba1955 - 1958



Kontakt